Contentmarketing gaat om het opbouwen van een publiek. Jóuw publiek, dat fan is van je merk en dat door sterke content geboeid is en blijft. Best een opgave in een tijd waarin content ons overspoelt.

Juist die oceaan van content maakt het zo uitdagend om een sterke contentstrategie op te bouwen. Veel bedrijven gaan nog steeds uit van een oude strategie, waarbij het sterk om het zenden van een boodschap gaat: “Mijn merk is het beste!” 

En de klant moet dan maar overtuigd raken daarvan. Maar zo werkt het allang niet meer (alleen). Het publiek waarvan jij zo graag wil dat ze jou het beste vinden, of tenminste een band met je product voelen, is veel mondiger en zelfstandiger dan  vroeger. En gaat dus zelf op zoek naar wat het wil. In die zoektocht moet jij opvallen door sterke content. Om het trendy te zeggen: Zie vooral op de timeline (CURSIEF) van je publiek terecht te komen. Niet zozeer door schreeuwerig je product naar voren te brengen, maar door de mensen content te bieden waar ze iets aan hebben. Waardoor ze terugkomen én denken; “Dat is een sympathiek merk!”

Want dat is je eerste winst. Na die eerste klik komt er misschien een tweede, een derde en wellicht meer. Contentmarketing gaat erom je merk aan een eigen publiek te binden door op creatieve wijze sterke content beschikbaar te maken.

 

Hoe? In deze vijf stappen!

  • Door eerst voor jezelf te bepalen wat jóuw verhaal is: het verhaal van jouw merk. Ga eens zitten met collega’s en bedenk waar jouw bedrijf voor staat. Welke begrippen associeer je ermee, wat maakt het sterk? Brainstorm met elkaar. Belangrijk: denk vanuit de klant!

 

  • Als je dat beeld een beetje helder hebt, werk dan aan je positionering en je publieksprofiel. Welke plek neem je in ten opzichte van concullega’s? Wat is je doel en welk publiek wil je bereiken?

 

  • Je hebt nu de meerwaarde van je merk en je positie in de markt scherp voor ogen. Je weet waar je publiek zit en wat je hun kunt bieden. Tijd om te kijken hoe  je dat gaat doen: het opstellen van  een strategisch contentplan. Hierin bekijk je via welke kanalen je je verhaal wilt brengen en via welke content.

 

  • Nu komt een cruciale stap: het opbouwen van je contentplatform) en aanverwante kanalen en het plannen van je content. Je bepaalt je budget, je mogelijkheden m.b.t. output en  via welke kanalen  je die wilt brengen.Wees realistisch. Start voorzichtig, opbouwen kan altijd nog. Op te veel carriers van start gaan schept verplichtingen. Een carrier is alleen relevant als je hem ook goed bijhoudt. Een goede contentplanning is bepalend voor je succes, en zeker op lange termijn!

 

  • Monitoren is tenslotte van blijvend belang. Scherp aan, meet data (maar staar je er niet blind op: buikgevoel is ook bepalend), brainstorm verder, zoek naar de juiste toon en content. Blijf het ontwikkelen en luister naar je publiek. Val op! Maar maak vooral de boeiendste en interessantste content.

 

Nog een laatste tip: laat het idee los dat content alleen tekst is. Audio, beeld, visuals, infographics, Instagram, Pinterest…allemaal voorbeelden van contentmarketing, in tekst, geluid en (bewegend beeld).

Vragen? Bel of kom aan en wij denken graag met je mee!